Próféta Galéria

Würtz Ádám Jr. műveiről - dr. Sinóros Szabó Katalin művészettörténész írása

Würtz Ádám Jr. képei úgy viszonyulnak a szokványos víziós művészet alkotásaihoz, mint a mély jelentéstartalommal bíró, egész fejezeteket magukba foglaló képek láncolatából álló nagyregény a néhány oldalas képregényhez.

Würtz Ádám Jr. képei úgy viszonyulnak a szokványos víziós művészet alkotásaihoz, mint a mély jelentéstartalommal bíró, egész fejezeteket magukba foglaló képek láncolatából álló nagyregény a néhány oldalas képregényhez. Egyetlen kompozícióba tömörítve jelenik meg a történések, a hozzájuk tartozó gondolatok és az álomszerű képzeletfoszlányok egésze. Itt nem a horrorisztikus, testi véres realitásában, hanem a legszabadabb, legtágabb szellemi értelemben kerül vetületre az emberi agy, a benne levő összes gondolattal, képpel, színnel, hanggal és érzéssel – a pillanatba sűrítve, ahogy a valóságban is lefut belső, lelki szemeink előtt.

Minden képe realisztikus és szürrealisztikus, a múlt-jelen-jövő koordinátarendszerén túlmutatóan utópisztikus is. Benne van az élet, a művész élete azokkal a korokkal megfűszerezve, melyeket végigélt. A popkultúra, a grafika fejlődésvonala, a hagyományos figurális ábrázolás és az absztrakció egy sajátos változata is. Külön mitológiát teremt, egyéni képi nyelvezetet, saját hangulatot, kimérten pontos, avagy tobzódóan vad színeket. Mindeközben zenét hallunk: gitárszólót, dobokat, olykor zongorát vagy harmóniumot. Gépek csikorgását, állatok morgását, rovarok zümmögését. Új nyelv jön létre a látvány és a vizualitás kiváltotta belső hanghatások nyomán. Furcsa nyelv, de mégis értjük, ha odafigyelünk. „Őrült beszéd, de van benne rendszer” – mondta Polonius Shakespeare drámájában Hamletről. Nem őrültebb, mint a világ maga. Csak annak leképezése, egy másik dimenzióban. És van benne rendszer.



Ezernyi részlet és töredék, vizuális fragmentumok és gondolatfoszlányok töltik be ezeket a lapokat. Nem elég pár perc, hogy felfogjuk valamennyi kis szegletét a kompozícióknak. Rejtett kincseket, egészen pontosan elrejtett részleteket fedezhet fel az, aki hosszasabban és alaposabban veszi szemügyre a képeket. A szabad asszociáció szélessávú országútján nyílsebesen juthatunk el a művész önarckép részletétől a híres grafikus apa alakján át bibliai alakokig vagy a Beatles gombafejű tagjainak ábrázolásán át a tragikus sorsú másik álmodozóig, John Lennonig. Korábbi képek részletei, ismert motívumok, szimbolikus jelzések és vizuálisan átfogalmazott utazások mentén haladunk az ábrázolás erdejében, és csak a végén derül ki utunk valódi célja. Mindenki máshová érkezik, mert máshová indult. Ugyanazt a komplex látványvilágot járta be, elmerülhetett az alkotó legszemélyesebb gondolataiban és érzéseiben, hozzátehette – mintegy dialógusként – a maga gondolatait és reakcióit, majd megérkezett a saját állomására, amit a művész vizuális rejtjeleinek követése nélkül talán meg sem lelt volna.

Mindenkihez másról és másként szólnak Würtz Jr. képei, de ő maga sem elégedett meg egyetlen megoldással soha. Nem csupán egy képbe sűrítette 10-12 kompozíció elemeit, történeteit, drámáit és katarzisait. Minden egyes kompozíciót körüljárt újra meg újra. Rézkarcból tus lett – vagy fordítva – színes festett alkotás vagy faragott szobrocska, esetleg ékszer. Kevés színt, és szigorúbb vonalhálózatot használó rajzok alakultak tónusokban és káprázatos ékszer-szerű ragyogó koloritban gazdag művekké. Mindezt azért, hogy erről az oldalról is megmutathassa mindazt, amit elképzelt, és közölni akar. Würtz Jr.  képein láthatjuk a Hold másik oldalát is.

dr. Sinóros Szabó Katalin
művészettörténész

Facebook Google+ Twitter
vissza